سلامت و تغذیهمجله یوشاتی

علت بزرگ شدن شکم چیست؟

بزرگ شدن شکم یکی از مشکلات زجر آور برای اکثر افراد است. البته این قضیه فقط مربوط به کسانی که اضافه وزن دارند نیست، بلکه گاهی افراد لاغر هم با این مشکل روبه رو هستند. اگر شما هم با بزرگ شدن شکم مواجه هستید و هر کاری کرده‌اید تا آن را به قول معروف آب کنید اما مؤفق نشده‌اید، توصیه می‌کنیم یکسری از عادات و خوراکی ها که سبب بزرگ شدن شکم می‌شوند را از برنامه روزانه خود حذف نمایید. آیا این دلایل  را می‌شناسید؟ در این مطلب راجع به دلایلی که باعث بزرگ شدن شکم خواهند شد صحبت می کنیم.

دلایل بزرگ شدن شکم

  • نوشابه های گازدار
  • دیر شام خوردن
  • کم خوابی
  • غذا خوردن در هنگام عصبانیت
  • کمبود پروتئین

مصرف نوشابه ‌های گازدار را به حداقل برسانید

یکی از دلایلی که سبب بزرگ شدن شکم می‌شود، مصرف مداوم نوشابه های گازدار است. این نوشابه ها میزان زیادی گاز دارند و باعث بزرگ شدن معده و شکم خواهند شد. علاوه بر بزرگ شدن شکم ، هضم غذا را با مشکل مواجه می کنند و  دارای عوارض بسیاری هستند. نوشابه های گاز دار به هیچ وجه ارزش غذایی مطلوبی ندارند. این نوشابه ها خطر سکته را افزایش و موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌شوند. بنابراین مصرف نوشابه های گاز دار را به حداقل برسانید و به‌جای آن از آب معدنی، آب پرتقال، آب گریپ فروت مصرف کنید. از این رو به‌جای عوارض زیاد از فواید و خواص بسیاری بهره مند خواهید شد.

عوارض نوشابه - بزرگ شدن شکم - ورم شکم

دیر شام نخورید

دیر شام خوردن علاوه بر اینکه شکم را بزرگ می‌کند و سبب افزایش وزن می شود خطرناک است چرا؟ زیرا انسولین و کلسترول را افزایش می دهد، تأثیر منفی بر متابولیسم چربی و همچنین نشانگرهای هورمونی دخیل در بیماری قلبی دارد. بنابراین هرگز دیر وقت، مخصوصاً قبل از خواب شام نخورید. اگر دیر وقت شام بخورید با بی خوابی مواجه خواهید شد می دانید چرا؟ چون بدنتان با خود فکر می‌کند که حال غذا خورده اید و باید بیدار باشید. بنابراین با این کار پیام کاملاً اشتباهی به بدنتان ارسال خواهید کرد.

عوارض دیر شام خوردن - شکم بزرگ - بزرگ شدن شکم - ورم شکم

به موقع بخوابید

کسانی که کم می خوابند و به میزان ساعات خواب خود توجه ندارند، اضافه وزن پیدا می‌کنند و دچار چاقی مخصوصاً چاقی شکم می‌شوند. بخاطر اینکه با بی خوابی سطح هورمون استرس بالا می رود. در نتیجه فرد میل بیشتری به شیرینی جات خواهد داشت. از این رو به ریزه خواری و خوردن تنقلات روی می آورند. بنابراین میزان خواب خود را حداقل به ۷ ساعت برسانید. زیرا کمتر از این میزان سبب بزرگ شدن شکم می‌شود.

زمان عصبانیت غذا نخورید

یکی دیگر از دلایل چاقی و بزرگ شدن شکم را می توان غذا خوردن در هنگام عصبانیت و حرص معرفی کرد. زیرا دیده شده که برخی از افراد برای فروکش کردن عصبانیت خود میزان زیادی غذا می‌خورند و با پرخوری قصد دارند تا حرص خود را خالی کنند. محققان معتقدند،  همانطورکه  کم خوابی سبب افزایش هورمون استرش می شود، این هورمون در زمان عصبانیت هم بالا می رود. در نتیجه فرد روی به پرخوری و مصرف شیرینی جات می آورد.

پرخوری عصبی - بزرگ شدن شکم - ورم شکم

اگر شما هم جزء کسانی هستید که عصبانیت خود را با پرخوری فروکش می کنید، توصیه می کنیم حتما راه هایی برای درمان پیش بگیرید تا از بزرگ شدن شکم تان جلوگیری شود. چگونه؟ در این مواقع کمی راه بروید، آب بنوشید، خود را از فکری که سبب عصبانیتتان می شود دور کنید، به دوستانتان زنگ بزنید و با صحبت کردن با آنها روحیه خود را تغییر دهید. چای بنوشید و حتی می توانید خود را ریلکس و حرکات مدیتیشن و یوگا انجام دهید.

 کمبود پروتئین و بزرگ شدن شکم

اگر میزان کافی پروتئین به بدنتان برسد، اندام زیبا و عضلانی خواهید داشت. همچنین عکس این قضیه هم اتفاق می افتد. یعنی، کمبود پروتئین اشتهای کاذب را زیاد و در نتیجه منجر به چاقی می شود. همیشه سعی کنید تا به اندازه کافی پروتئین مصرف کنید. زیرا با وجود پروتئین در بدن، اکثر اوقات احساس سیری دارید و کمتر به سمت هله هوله خواهید رفت.

خواص پروتئین - کمبود پروتئین - بزرگ شدن شکم - بزرگی شکم

چند نمونه از مواد غذایی که سرشار از پروتئین هستند

کنسرو لوبیا:

لوبیا سرشار از پروتئین است و هر لیوان آن حدود ۲۰ گرم پروتئین دارد.

تخم مرغ:

یکی از منابعی که از پروتئین غنی تخم مرغ است. تخم مرغ علاوه براینکه مقدار قابل توجهی پروتئین دارد، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنیست.

ماست چکیده:

هر ۲۲۴ گرم ماست چکیده چیزی در حدود ۱۷ گرم پروتئین دارد. می توان گفت ماست چکیده دو برابر ماست های معمولی حاوی پروتئین است.

عدس:

می توان گفت عدس یکی از حبوباتی است که مقدار قابل توجهی پروتئین دارد. در هر ۱۹۸ گرم عدس،  ۱۸ گرم پروتئین خواهد بود.

شیر:

یکی از لبنیاتی که ارزش غذایی بالایی دارد شیر است. هر ۲۲۴ گرم شیر ، چیزی در حدود ۸ گرم پروتئین دارد. علاوه بر پروتئین، از مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین برخوردار خواهد بود.

روش های لاغری شکم در طب سنتی

طب سنتی هم برای کسانی که از بزرگ شدن شکم خود رنج می برند راهکار معرفی کرده. سوزاندن چربی شکم بسیار دشوارتر و زمانبرتر از دیگر چربی های بدن است. از ادویه های زیر کمک بگیرید و شکم خود را لاغر کنید.

از هل استفاده کنید

این گیاه علاوه بر خواص درمانی و متعددی که دارد یک چربی سوز طبیعی معرفی شده. برای از بین بردن چربی های شکم می توانید از چای هل مصرف نمایید. برای اینکار چند عدد از این ادویه را به یک قوری چای‌ اضافه کنید. جهت اینکه چای طعم بهتری داشته باشد، می توان دانه‌های هل را ریز و سپس به چای اضافه شود. بعد از هر وعده غذایی یک فنجان از این دمنوش را میل کنید و تأثیر شگفت انگیز آن را ببینید.

دمنوش هل - چای هل - لاغر کردن شکم - کوچک شدن شکم

آب کردن چربی شکم با سیب

سیب این میوه آرامش بخش، همه ویژگی های لازم برای حفظ سلامت و کاهش وزن را دارد. روزی یک عدد سیب بخورید و نگران اضافه وزن نباشید. این میوه یک خوراکی منحصر به فرد برای سوختن چربی است.

چربی سوز قوی، سیاه دانه 

عوامل مهمی باعث چاقی و بزرگ شدن شکم می‌شوند. طب سنتی برای درمان چاقی و از بین بردن چربی های اضافه چندین داروی گیاهی توصیه می کند. که در این بین سیاه دانه جزء بهترین گیاهانی است که سبب کاهش وزن خواهد شد. ترکیبات موجود در سیاه دانه به چربی سوزی کمک و یک داروی ضد چاقی شناخته شده. برای استفاده از این دانه هیچگاه آن را آسیاب و به شکل پودر در نیاورید. سیاه دانه برای افراد سرد مزاج مناسب است. ولی اگر افراد گرم مزاج هم بخواهند از آن استفاده کنند، باید این دانه ها قبل مصرف در سرکه سیب خیسانده شود.

لاغری با سیاه دانه - لاغر شدن شکم - لاغری شکم

چوب میخک بهترین جایگزین هله هوله

می توان گفت یکی از مواردی که باعث چاقی خواهد شد خوردن زیاد هله هوله مانند چیپس و پفک است. طب سنتی برای پیشگیری از این مشکل راهکار دارد و آن این است که، هر موقع میل به خوردن هله هوله داشتید یک تکه چوب میخک را در دهان بگذارید و آن را بجوید.

زیره بخورید

زیره، چربی های شکم و پهلو را از بین می برد. این ادویه طعمی کمی تلخ دارد و برای کاهش وزن بسیار مناسب خواهد بود. برای کاهش چربی‌های شکم می توانید زیره را هم به صورت دمنوش و هم به صورت پودر شده استفاده کنید. زیره مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان و مواد مغذی دارد که به شکسته شدن بافت های چربی بسیار کمک می‌کند.

لاغری با زیره - دمنوش زیره - چای زیره - کوچک کردن شکم - کاهش وزن - لاغر شدن

حال دیگر دلایل مهمی که سبب بزرگ شدن شکم تان می شود را می‌شناسید و از آنها آگاه هستید. امید می رود که این عادات بد را ترک کرده و به سلامت بدن و اندام خود بیشتر اهمیت دهید. همچنین برای لاغر شدن شکم می‌توانید از چند نمونه راهکارهایی که معرفی شد استفاده کنید و بدون دردسر تأثیر آن را ببینید. در ضمن می توانید از دمنوش ها و پک لاغری مصرف نمایید و در کنار ورزش به کوچک شدن شکم و کاهش وزن کمک کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن