سلامت و تغذیهمجله یوشاتی

زندگی سالم با رعایت نکات مهم سلامتی

یکی از نعمت‌های بسیار ارزشمند پروردگار، برخورداری از جسم سالم است. با توجه به ماشینی شدن زندگی انسان و وجود غذاهای غیر ارگانیک، تا حدودی سلامت بدن به خطر افتاده. خیلی از افراد به سلامت خود اهمیت نمی‌دهند و در نتیجه باید منتظر بیماری باشند. اما در این بین کسانی هم هستند که برای حفظ سلامتی خود در تلاشند. برای بهره مندی از یک جسم یا بدن سالم، می‌بایست یکسری از عوامل یا نکاتی را رعایت کرد. توجه داشته باشید که بیمار نشدن از بیمار شدن و معالجه کردن مهمتر خواهد بود و مزیت فراوانی دارد. بنابراین باید همیشه در حفظ سلامتی خود بکوشید و نکات مهم سلامتی را جدی بگیرید. کافیست با رعایت چندین نکته ساده بیماری‌ها را از خود دور نگه دارید. در این مطلب به چندین نکات مهم سلامتی بدن اشاره می‌کنیم.

تعریف کلی از سلامت بدن

به طور کل، سلامت جسم و بدن شامل همه قابلیت‌های جسمی بدن است. به فردی که تندرستی کامل داشته باشد و فاقد هر گونه بیماری‌ست می‌توان گفت از سلامت و تندرستی کامل برخوردار خواهد بود. البته سازمان بهداشت جهانی معتقد است تندرستی تنها مختص به فقدان بیماری نیست؛ بلکه نداشتن مشکل روانی، اقتصادی و غیره در این امر دخیل هستند.

دور بودن از بیماری‌ها با رعایت نکات مهم سلامتی

برخی از محققین معتقدند، با رعایت نکات مهم سلامتی و تغییر سبک زندگی می‌توان از بیماری‌ها در امان ماند و جسمی سالم داشت. در ادامه به چندین نکات مهم سلامتی که بر مبنای علمی هستند را اشاره خواهم کرد. شما می‌توانید با جایگزین کردن این نکات بجای عادات و رفتار اشتباه، سلامت بدن خود را تضمین کنید.

اولین نکته، عدم مصرف غذاهای بی‌کیفیت

یکی از دلایلی که عامل بروز اکثر بیماری‌هاست، مصرف غذاهای غیر ارگانیک و فرآوری شده مانند چیپس، پفک و غیره  خواهد بود. هیچ کدام از این مواد خوراکی ارزش غذایی ندارند. این مواد غذایی علاوه بر اینکه فاقد ارزش غذایی هستند، عوارض زیادی را برای بدن انسان به وجود می‌آورند. به عنوان مثال چیپس و غذاهای چرب را در نظر بگیرید. برخی از محققان معتقدند که چیپس و غذاهای چرب  ماده‌ای مانند ماده مخدر دارند!

عوارض چیپس - ممنوعیت چیپس - سلامت بدن - بهبود سلامتی

مزه کردن این خوراکی‌ها در دهان، سبب تولید یک ماده شیمیایی به نام اندوکانابینوئید می‌شود. این ماده شبیه به ماری جوآنای طبیعی عمل می‌کند. به این معنی است که، با مصرف ماری‌ جوآنای هم ماده اندوکانابینوئید به میزان زیادی ترشح خواهد شد که این حالت در هنگام خوردن چیپس و غذاهای چرب هم صدق می‌کند. اندوکانابینوئید اشتیاق به خوردن چیپس و غذاهای چرب را زیاد می‌کند و به صورتی که، در برابر خوردن آن نمی‌توان مقاومت کرد. شاید شما هم این گونه باشید و مقاومت کردن در برابر چیپس و پفک برایتان کار سختی باشد.

حال محققان قصد دارند تا با استفاده از داروهای مؤثری مانع از فعالیت این ماده شوند و اشتیاق به خوردن این خوراکی را کم کنند. البته درست است که گفتیم  اندوکانابینوئید مانند زمان مصرف ماده مخدر و ماری‌ جوانای عمل می‌کند، اما لازم به ذکر است این ماده توسط خداوند خلق شده، فقط میل به خوردن را بیشتر و سرخوشی را زیاد خواهد کرد. اما ماری جوآنای، حالت توهم ایجاد می‌کند. در حالی که هیچ گاه با خوردن چیپس دچار توهم نمی‌شوید.

حذف اثرات منفی نمک

همه افراد برای طعم دار کردن غذا از نمک استفاده می‌کنند. نمک حاوی مقدار قابل توجهی سدیم است و سدیم، سبب افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود نمک را از برنامه غذایی خود به طور کل حذف کنید. اما اگر این کار برای شما کمی سخت است و مقدار خیلی کم از آن را برای طعم غذای خود بکار می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم اثرات منفی نمک را بر روی بدن و مخصوصاً قلب کاهش دهید.

عوارض نمک - خطر انداختن سلامتی - حذف نمک

برای این کار می‌توانید در طول روز از سبزیجات، میوه‌ها، مغزها و حبوبات مصرف کنید. از این رو مقدار زیادی پتاسیم دریافت خواهید کرد و اثرات مضر ناشی از مصرف نمک کاهش می‌یابد. با کاهش میزان نمک در برنامه غذایی، از بروز سکته و بیماری های قلبی پیشگیری کنید.

نباید در طول روز بیش از ۲/۵ گرم سدیم وارد بدن شود.

داشتن خواب کافی 

خواب کافی به اندازه رژیم غذایی و ورزش اهمیت دارد. طبق گفته انجمن خواب جهان، یک فرد باید در شبانه روز به میزان هفت ساعت خواب مفید داشته باشد. زیرا کم خوابی سبب اختلال در هورمون‌های اشتها و فعالیت انسولین می‌شود. همچنین کم خوابی  نقش مؤثری بر افزایش وزن  دارد.

پروتئین دریافت کنید

در طول روز پروتئین را به حد کافی دریافت کنید. مصرف پروتئین علاوه بر پیشگیری از اضافه وزن سبب کاهش قند خون و فشار خون می‌شود. با دریافت مواد غذایی پروتئین دار، سوخت و ساز بدن را افزایش دهید و در طول روز احساس سیری می‌کنید. این خود سبب می‌شود تا کمتر میل به غذا داشته باشید و به سمت تنقلات و پرخوری‌های آخر شب بروید.

دریافت پروتئین - سلامتی بدن - سلامت جسم - نکات سلامتی

مصرف دخانیات ممنوع

کشیدن سیگار تقریباً به کل بدن آسیب می‌رساند و سلامت جسم را به خطر می‌اندازد. از جمله عوارض سیگار را می‌توان به سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان، بیماری‌های ریوی و تضعیف دستگاه ایمنی بدن اشاره کرد. ترک سیگار خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش می‌دهد و بر عمر شما افزوده خواهد شد. بنابراین اگر سیگار می‌کشید با یک اراده قوی آن را کنار بگذارید و نکات مهم سلامتی بدن را جدی بگیرید.

ترک سیگار - سلامتی جسم - نکات سلامتی

دوچرخه جایگزین اتومبیل

یکی از نکات مهم سلامتی فعالیت و ورزش کردن است. اگر وقت کافی برای ورزش کردن ندارید، با یک ایده جالب می‌توانید علاوه بر سلامت بدن به سلامت روانی خود کمک کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه با اتومبیل به تمام مسیرها بروید، برای مسیرهای کوتاه می‌توانید از دوچرخه کمک بگیرید. دوچرخه سواری سبب کاهش استرس و اضطراب خواهد شد و در جایگاه دوم پیاده روی قرار دارد. استفاده از دوچرخه با کاهش توده بدنی (BMI) در اتباط است. برای ارتقا دادن سلامتی بدن، تا حد امکان از دوچرخه به جای اتومبیل استفاده کنید.

فواید ورزش کردن - دوچرخه سواری و سلامت - کمک بهبود سلامتی - سلامت جسمی - سلامت روانی

ورزش فراموش نشود

فعالیت‌های ورزشی نقش مهمی بر پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سکته است. از این رو، یکی از نکات مهم سلامتی بدن محسوب می‌شود. ورزش عروق خونی را گشاد کرده و جریان خون را زیاد می‌کند. فعالیت هوازی یکی از ورزش‌هایی است که سبب بهبود قلب و ریه خواهد شد. به طور معمول، توصیه می‌شود افراد بالای ۶۵ سال در طول هفته دو بار فعالیت هوازی داشته باشند. پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری، دویدن نمونه‌هایی از فعالیت‌های هوازی هستند.

هر ۳۰ دقیقه ورزش سبک به میزان ۱۷ درصد خطر مرگ را کاهش می‌دهد. حتی کسانی که در طول روز  به صورت پراکنده فعالیت دارند، به سلامت بدن خود کمک می‌کنند و به طول عمر خود می‌افزایند.

آجیل را در سبد خرید جای دهید

آجیل چربی بالایی دارد، اما بسیار مغذی و با خاصیت است.  طبق تحقیقات انجام شده، مصرف آجیل روازنه از  مبتلا شدن به بسیاری بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. آجیل می‌تواند یک میان وعده خوب و سالم در برنامه غذایی شما قرار گیرد و استرسی بابت مصرف ان نداشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای بهره بردن از خواص طبیعی آنها، از آجیل خام استفاده کنید. آجیل، این میان وعده خوشمزه دارای ویتامین E، منیزیم، فیبر است.

فواید آجیل - بهبود سلامتی - نکات سلامتی - میان وعده سالم

اثرات فوق‌العاده نور خورشید بر سلامت بدن

یکی از نکات مهم سلامتی بدن که برای پیشگیری از بیماری‌ها و تأمین ویتامین تأکید می‌شود، قرار گرفتن زیر نور خورشید به مدت نیم ساعت است. یکی از اصلی‌ترین منابع ویتامین دی، نور خورشید خواهد بود. ویتامین دی با پوکی استخوان مرتبط است و کمبود این ویتامین سبب تشدید پوکی استخوان می‌شود. علاوه بر آن، سکونت در مناطقی که نور خورشید و آفتاب بیشتری وجود دارد، یا کسانی که در تابستان، بیشتر در بیرون از خانه سپری می‌کنند احتمال مبتلا شدن به ام اس کمتر است.

با سیر به جنگ بیماری‌ها بروید

یکی از گیاهان شفابخش برای سلامتی بدن سیر است. خوردن سیر، سبب پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات ریوی خواهد شد. مصرف هفته‌ای  ۱۰ عدد سیر خام خطر ابتلا به سرطان ریه را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. این گیاه شفابخش، علاوه بر محافظت کردن ریه ، سبب پیشگیری از سرطان روده و مشکلات مربوط به روده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتماً در برنامه غذایی خود این گیاه را بگنجانید. سیر سرشار از آنتی اکسیدان است و از سرطان پیشگیری می‌کند.

خواص سیر - سیر و سلامتی - اثر سیر بر سلامتی - نکات سلامتی

چای سبز بنوشید

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید تا در برابر بیماری‌ها مقاوم باشد، روزانه دو فنجان چای سبز بنوشید. در واقع یکی از نکات مهم سلامتی مصرف گیاهان دارویی است. که مصرف چای سبز از این قاعده مستثنی نیست و نوشیدن آن در طول روز فوایدی مانند پیشگیری از آلزایمر، تقویت پوست، کند کننده روند پیری سلول، حذف چربی های اضافه بدن و بسیاری دیگر خواهد بود.

روغن زیتون استفاده کنید

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان و اشباع نشده است. روغن زیتون خالص یکی از سالم‌ترین روغن ها در جهان به شمار می‌آید. سعی کنید در آشپزی های خود به جای استفاده از روغن های مضر و پالم دار، روغن زیتون مصرف شود. کسانی که از روغن زیتون مصرف می‌کنند، کمتر دچار بیماری‌های قلبی و سکته قرار می‌گیرند.

کاهش شکر افزوده در برنامه غذایی

تا حد امکان شکر را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. در حال حاضر شکری که ما استفاده می‌کنیم، یک ماده تصفیه شده است که در کارخانه تمام پروتئین و ویتامین‌های آن جدا می‌شود. سپس به صورت ماده‌ای پودری در می‌آید. مصرف شکر نه تنها سودی ندارد، بلکه عوارض زیادی برای سلامت بدن خواهد داشت.

عوارض شکر - حذف شکر - سلامت بدن - برنامه غذایی سالم - سلامتی جسم

شکر بدترین ماده‌ای است که در برنامه غذایی افراد وجود دارد و سبب بروز اکثر بیماری‌ها می‌شود. جالب است بدانید، تنها کلسترول نیست که  سبب افزایش بیماری‌های قلبی خواهد شد، بلکه شکر نقش بسزایی در بروز مشکلات و بیماری های قلبی دارد. بنابراین سعی کنید این مورد هم مانند دیگر نکات مهم سلامتی جدی بگیرید و در برابر مصرف شکر مقاومت کنید.

آب بنوشید

در طول روز به میزان کافی آب بنوشید. آب نوشیدن مزایای زیادی دارد و مهمترین آنها، رفع خشکی پوست و افزایش متابولیسم بدن است. نوشیدن آب نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی سبب سوزاندن کالری می شود.

اگر تا به حال نکات مهم سلامتی را رعایت نکرده‌اید و عادات اشتباهی داشتید، از همین حالا شروع به تغییر سبک زندگی خود کنید و به سلامت بدن و حفظ تندرستی خود اهمیت دهید. برای تقویت سیستم ایمنی خود در طول روز  دمنوش گیاهی  بنوشید. همچنین برای درمان کوچکترین بیماری مانند سردرد، به سراغ داروهای شیمیایی نروید و سلامت بدن خود را به خطر نندازید. برای پیشگیری از بیماری ها می‌توانید از پکیج‌هایی که تشکیل شده از دمنوش گیاهی است استفاده کنید و بدون کوچکترین عوارضی درمان شوید.

*کلید طلایی طول عمر شما، رعایت نکات مهم سلامتی است*

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن