سلامت و تغذیهمجله یوشاتی

درمان گیاهی پوکی استخوان با طب سنتی

پوکی استخوان یکی از بیماری‌های اسکلتی است که با نزدیک شدن به دوران کهن‌سالی و افزایش سن در افراد مخصوصاٌ زودتر در زنان بروز می‌دهد. درواقع پوکی استخوان یک بیماری خاموش و بدون علائم است که افراد به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری بیشتر در مهره، لگن، دنده و مچ دست اثر می‌گذارد. علل مبتلا شدن به این بیماری متفاوت است و گاهی دلیل تغذیه نادرست، سابقه خانوادگی، مصرف سیگار، کمبود کلسیم و ویتامین D، وزن کم، تیروئید خیلی فعال و دیگر دلایل خواهد بود. پس باید برای مبارزه با این بیماری خاموش یک شیوه زندگی سالم در پی بگیریم. این‌ها همه مقدمه‌ای بود برای مطلب درمان گیاهی پوکی استخوان، در ادامه می‌خواهیم انواع روش‌های درمان گیاهی پوکی استخوان را معرفی کنیم تا این مواد و ترکیبات مهم در زندگی‌تان را جدی بگیرید. اما ابتدا چند نکته را یادآور می‌شویم.

آیا قبل از اینکه پوکی استخوان شدید شود درد دارد؟

به طور معمول این بیماری در ابتدا درد ندارد و بدون علائم است. اما هنگامی‌که شدید و سبب شکستن استخوان‌ها می‌شود، دردهای شدیدی به همراه خواهد داشت و سبب بروز بیماری کیفوز می‌شود. این بیماری ستون فقرات را خمیده می‌کند. بعد از شکستگی استخوان‌ها و شدید شدن بیماری علائمی بروز خواهد کرد.

علائم بعد از شکستگی استخوان چیست؟

  • درد شدید در تمام استخوان‌ها
  • خمیدگی استخوان
  • کمردرد در هنگام راه رفتن یا ایستادن
  • کاهش قد
  • احساس درد شدید و شکستگی در زمان سرفه، عطسه و…
پوکی استخوان - درمان پوکی استخوان - درمان گیاهی
        تفاوت بین استخوان نرمال و استخوانی که به پوکی استخوان مبتلا شده

چه خوراکی‌هایی به درمان گیاهی پوکی استخوان کمک می‌کند؟

یکی از علت‌هایی که برای پوکی استخوان گفته شد تغذیه نادرست بود. در این مطلب به چند مورد از موادی اشاره می‌کنیم که به درمان و پیشگیری از پوکی استخوان کمک زیادی خواهند کرد. پس برای اینکه از پوکی استخوان و خطرات آن در امان بمانید خوراکی و مواد زیر را در برنامه غذایی خود جای دهید.

ترمیم مفاصل با پودر سنجد 

یکی از خوراکی‌هایی که به ترمیم مفاصل و شکستگی کمک می‌کند پودر سنجد است. پودر سنجد یک غضروف ساز قوی بشمار می‌آید. برای اینکه تأثیر این پودر را بیشتر کنید، آن را به همراه شیر میل نمایید. پودر سنجد منبع غنی فیبر و کلسیم است. با استفاده از پودر سنجد مقدار زیادی کلسیم جذب بدن می‌شود که به درمان پوکی استخوان کمک زیادی خواهد کرد. در برخی از مواقع سنجد را به همراه هسته‌اش آسیاب می‌کنند که برای درمان روماتیسم و آرتروز بسیار مفید است. حتی برخی افراد برای اینکه از این فواید غافل نشوند، خود سنجد را در روز میل می‌کنند. پودر سنجد علاوه بر اینکه درمانگر پوکی استخوان خواهد بود، سبب تقویت معده، بهبود عملکرد گوارشی، تسکین سر درد و بسیاری از خواص دیگر است.

خواص سنجد - پوکی استخوان با سنجد - درمان گیاهی پوکی استخوان

زنجبیل، درمان پوکی استخوان 

یکی از انواع روش‌هایی که برای درمان گیاهی پوکی استخوان مفید است مصرف زنجبیل خواهد بود. علاوه بر اینکه طعم خوبی به غذا می‌دهد خواص زیادی هم دارد. می‌توان گفت یکی از مسکن‌های قوی برای درد مفاصل و درد زانو است. زنجبیل مقدار قابل‌توجهی آنتی‌اکسیدان دارد و ضدالتهاب و درد مفاصل خواهد بود. برای درمان پوکی استخوان در روز دو الی سه فنجان دمنوش زنجبیل بنوشید. برای بهتر شدن طعم این دمنوش، می‌توانید به آن عسل اضافه کنید.

درمان پوکی استخوان - پوکی استخوان - درمان با طب سنتی

چای سبز را فراموش نکنید

می‌توان گفت یکی از دشمنان پوکی استخوان چای سبز است. وجود مقدار زیادی فلورید در چای سبز سبب سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از آسیب به اسکلت بدن خواهد شد. برای جلوگیری از ضعف استخوان‌ها روزانه چای سبز بنوشید. نوشیدن چای سبز علاوه بر اینکه شمارا از مبتلا شدن به پوکی استخوان در امان نگه می‌دارد سبب کاهش وزن، تقویت معده، تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد سرطان و افسردگی است.

دزمان گیاهی پوکی استخوان - خواص چای سبز - درمان پوکی استخوان

زردچوبه ، درمان گیاهی پوکی استخوان

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته ریشه زردچوبه برای درمان دردهای مفاصل و پوکی استخوان بسیار مفید است. همچنین با اضافه کردن زردچوبه به غذا می توانید از پوکی استخوان جلوگیری کنید. یکی از معجون هایی که به درمان این بیماری کمک زیادی می کند. ترکیب شیر و زردچوبه جوشیده است. مقداری زردچوبه را با شیر جوشانده و به مدت چند روز متوالی از آن استفاده کنید.

درمان پوکی استخوان - خواص زردچوبه - درمان با طب سنتی

روغن نارگیل

یکی از علل مبتلا شدن به پوکی استخوان، کمبود استروژن است. برای جبران کمبود استروژن می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل سرشار از آنتی اکسیدان است و به حفظ و تقویت استخوان ها کمک زیادی می کند. برای درمان پوکی استخوان می توان روغن نارگیل را به دو صورت خوراکی و موضعی استفاده کرد. مصرف چند قاشق چای خوری به درمان پوکی استخوان کمک خواهد کرد. گاهی می توان با روغن نارگیل تمام بدن را ماساز داد. این امر سبب کاهش درد مفاصل خواهد شد.

درمان پوکی استخوان - خواص روغن نارگیل

 

جهت کاهش درد مفاصل می‌توانید از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. با چند تکه یخ و قرار دادن آن داخل حوله کمپرس سرد خواهید داشت. با قرار دادن کمپرس سرد بر محل موضع، آن قسمت را بی حس خواهد شد. به کمک کمپرس گرم درد مفاصل و زانوها کم می‌شود. برای کمپرس گرم می‌توان داخل یک بطری آب داغ بریزید و آن را داخل حوله بگذارید.

دارچین درمانگر پوکی استخوان

یکی از روش‌های درمان گیاهی پوکی استخوان مصرف دارچین خواهد بود. دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان و برای افرادی که درخطر مبتلا شدن به پوکی استخوان هستند کمک زیادی می‌کند. بنابراین دارچین را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید و ازآنجایی‌که کالری ندارد، هیچ ضرری برای افراد مبتلابه دیابت نخواهد داشت. همچنین می‌توان با ترکیب کردن دارچین با مواد دیگر آن را هم به‌صورت خوراکی و هم به‌صورت موضعی استفاده کرد.

درمان گیاهی پوکی استخوان - درمان پوکی استخوان - درمان گیاهی

سلامت استخوان به کمک سیب

سیب سرشار از کلسیم، ویتامین K است که بااین‌وجود، سبب پیشگیری از پوکی استخوان خواهد شد. روزانه سیب بخورید و استخوان‌هایتان را تقویت و سالم نگه‌دارید.

از نور خورشید استفاده کنید

یکی از دلایلی که کمبود آن سبب پوکی استخوان خواهد شد، کمبود ویتامین  D است. برای اینکه این ویتامین را جبران کنید در معرض نور خورشید قرار بگیرید.  نور خورشید منبع غنی از ویتامین  D است. ویتامینی که امروزه افراد مخصوصاً زنان با کمبود آن مواجه هستند. برای افزایش این ویتامین هر روز صبح تا یک ربع یا نیم ساعت در آفتاب قرار بگیرید و راه بروید. البته کرم های ضدآفتاب را فراموش نکنید.

درمان پوکی استخوان - خواص نور خورشید

دانه کنجد، منبع غنی کلسیم

کنجد سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. کمبود کلسیم یکی از راه های درمان و پیشگیری از پوکی استخوان است. برای تأمین کلسیم دانه کنجد بخورید؛ کلسیم موجود در دانه های کنجد بسیار بیشتر از شیر است. کلسیم آن موجب تقویت دندان و استخوان ها می شود و به کمک کنجد می توان به جنگ سلول های سرطانی رفت. از دانه کنجد در وعده های غذایی، بر روی نان، سالا و برخی از شیرینی‌جات استفاده می کنند.

درمان گیاهی پوکی استخوان - سلامت استخوان - درمان پوکی استخوان - خواص دانه کنجد

 

آیا لبنیات در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است؟

یکی از سؤالاتی که اکثر افراد می‌پرسنند این است که آیا لبنیات مثل شیر و ماست و غیره، به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند یا خیر؟ پاسخ ما مثبت است، اما چند وقتیست که با این شایع در همه جا بخصوص فضای مجازی روبه‌رو شده‌ایم که شیر و ماست باعث پوکی استخوان می‌شوند! البته این شایعی است که برخی از گیاه خواران را انداخته‌اند. شیر سبب تعادل مثبت کلسیم خواهد شد و با نوشیدن آن، مقدار زیادی کلسیم جذب بدن می‌شود. همچنین شیر فسفات دارد که این ماده از کلسیم نگهداری و سبب تقویت استخوان‌ها خواهد شد.

ماست هم استخوان را تقویت و محکم می‌کند. یک لیوان ماست مانند یک لیوان شیر خاصیت دارد. این فرآورده تخمیر شده کلسیم و املاح معدنی را بهتر جذب خواهد کرد. بنابراین با مصرف لبنیات و جای دادن آنها در برنامه غذایی‌تان، می‌توانید از پوکی استخوان پیشگیری و آن را درمان کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان - تقویت استخوان - تقویت استخوان با لبنیات
                                               اثر لبنیات درپیشگیری از پوکی استخوان

در این مطلب چند نمونه از خوراکی ها و نکاتی که به درمان گیاهی پوکی استخوان کمک می‌کند را بیان کردیم. منطقی است تا به جای اینکه برای درمان یا پیشگیری از مشکلات مفاصل و استخوان‌ها، داروهای شیمیایی که خودشان هزار جور عوارض دارند مصرف کنیم، از گیاهان دارویی و مواد خوراکی پرخاصیت استفاده کرد. همچنین  فروشگاه اینترنتی نیوشا دایت  یک پک ویزه به نام  پک درمان پوکی استخوان  ارائه می‌دهد. این پکیج حاوی دمنوش های گیاهی است که به روند درمان کمک بسیاری خواهند کرد. مصرف هر کدام از دمنوش های پک درمان پوکی استخوان دارای خواصی است که پوکی استخوان را درمان می‌کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن